DoporučujemeZaložit web nebo e-shop

architektura

                                    NEJSEM ODBORNÍK NA ARCHITEKTURU ,

                   NAVÍC VYBRAT Z TOHO VELKÉHO MNOŽSTVÍ STAVEB  JEN PÁR

                                 NA UKÁZKU BYL VELMI TĚŽKÝ ÚKOL,

               PROTO JSEM ZDE SEŘADILA NÁHODNĚ VYBRANÉ STAVBY

               JAK HISTORICKÉHO RÁZU ,TAK I NOVODOBÉ ARCHITEKTURY      

                                     

 

                          KATEDRÁLY a CHRÁMY:            

       

                                          Katedrála a Giralda - ŠPANĚLSKO


Sevillská katedrála byla postavena na místě bývalého Vizigótského chrámu a mešity. Nejstarší část je Pomerančníkový dvůr a bývalí minaret Giralda, nyní kostelní věž. Giralda má kolem 100 metrů a do 70 metrů je možné vyjít a prohlédnout si město. Minaret byl vybudován ve 12. století ve stejném stylu jako v Rabatu a Marakeši. Ve 14 století postihlo Sevillu velké zemětřesení, ale věž se udržela prý díky patronkám sv. Justě a Rufíně a později byla přestavěna v 16 století na zvonici.
Výstavba katedrály začala roku 1402 v pozdně gotickém stylu. Tato katedrála je 3 největší gotická katedrála na světě. Je rozdělena do 5 chrámovích lodí a kolem 100 oken. Největší pýchou je hlavní kaple Capilla mayor s největším oltářním nástavce (retablo), kde je vyřezáno koloem 1000 figur znnázorňující biblické výjevy. Na tomto oltáři pracovalo 26 umělců. Největší zajímavost je hrob Kryštova Kolumba, který je hned vedle hlavcní kaple a kde leží 10 procent ostatků tohoto mořeplavce a objevitele. Dále jsou v katedrále různé cennosti a reliquie hlavná z 16 století. 

              

                                                    York Minster ANGLIE

je významná katedrála ve Velké Británii. Je sídlem arcibiskupa. York Minster se nachází se ve městě York. Jedná se o jednu z nějvětších gotických staveb ve Velké Británii. Na místě katedrály stál původně dřevěný kostelík. První kamenné základy byly položeny zřejmě kolem roku 1080. York Minster byla stavěna několik století. Chrámová loď byla dokončena kolem roku 1338 a až v roce 1472 vznikly věže západního průčelí. V roce 1480 byla opravena poškozená centrální věž. V této podobě se katedrála York Minster zachovala dodnes. Přestože byla katedrála v roce 1984 zasažena a poničena bleskem nádherné vitráže zůstaly zachovány. Vitráže v této katedrále patří k nejvíce dochovaným středověkým vitrážím. Mimo vitráží se zde nachází 400 let staré dřevěné hodiny a kamenné chrámové mříže. Za shlédnutí stojí i krypta kde se nachází části chrámu z roku 1080 a pilíře s románskými hlavicemi

                 

                                                               Katedrála Nidaros Domkirche-NORSKO

Nejvýznamnější, největší, nejznámější, nejkrásnější, prostě nej- památkou v Trondheimu je Nidaros Domkirche. Jde o největší a nejúžasnější středověkou památku v celé Skandinávii. Několik století je zakončením poutní cesty k ostatkům sv. Olava. Katedrála se stavěla skoro 300 let a člověku se tají dech, když si ji pozorně prohlíží. Je místem posledního odpočinku královské rodiny a  od roku 1814 také světkem všech korunovací v Norsku. Během dne je tu čilý turistický ruch, ráno se na vstupenky do katedrály dokonce stojí fronta. A to jedna stojí 100 NOK. Ale večer, když všichni odjedou , tak je tu možnost si vychutnat krásu stavby v tichosti a téměř o samotě. Veškeré informace o historii katedrály, její současnosti (např. mj.  o chlapeckém pěveckém sboru, nebo o návštěvě papeže Jana Pavla II.) obdržíte ve velkém informačním centru u katedrály.

               

 

                                  Za netradičním kostelem od Corbusiera

Nad městečkem Ronchamp ve francouzské oblasti Franche-Comté je kopec, který je už stovky let významným mariánským poutním místem. Vždy tam stával nějaký kostel, ten poslední byl zbořen dělostřelectvem koncem druhé světové války.

                                                        

 

Tak jako kdysi si stavěli svatyně a chrámy pro sportovní svátky se v dnešní době staví velkolepé chrámy pro fanoušky nejrůznějších klubů,či sportovních klání.Jako příklad z dob minulých je na obrázku koloseum v Římě a Pule,tak i nejmodernější stadiony dnešní doby.

 

     

        

         

Nejvyšší kostelní věží na světě se pyšní katedrála v Ulmu (Německo). Je vysoká 161 metrů.

 

                                               

                                            VĚŽE:

 

                                                Šikmá věž v Pise ITÁLIE

je nejslavnější zvonice světa Stavba byla zahájena v roce 1173 a prakticky hned se začala naklánět. Hlavním důvodem byly mělce uložené základy v měkké hornině. Zajímavé je, že se v té době nakláněla na opačnou stranu. Stavitelé se rozhodli náklon vyrovnat tím, že do země k základům přidají kameny a větve. Záměr se jim podařil, ale při stavbě třetího patra v roce 1185 se věž opět naklonila. A tak byly práce přerušeny. O 90 let později byla věž zvýšena o další poschodí. Nový architekt se vychýlení snažil vyrovnat tím, že další patra stavěl mírně nakloněná na druhou stranu, aby změnil těžiště věže. To se povedlo, věž se nakláněla pomaleji. Plán postavit nejvyšší zvonici své doby však nevyšel. V roce 1350 bylo 6. patro zakončeno stolicí pro zavěšení zvonů. Šikmá věž v Pise se ve 20. století vychýlila o více než 5 metrů z osy a v roce 1990 byla z bezpečnostních důvodů pro veřejnost uzavřena. Byly zahájeny záchranné práce, do země byla pro zpevnění základů zapuštěna železná lana. Poté byla speciálně odsáta část měkkého jílovitého podloží. Sklon se podařilo snížit. Nyní je Šikmá věž v Pise vychýlena o necelé 3 metry a byla opět otevřena pro veřejnost.

            

 

                                       Radniční věž v Krakov POLSKO

Stavba je vybudována spolu s radnicí na přelomu 13. a 14. století v gotickém stylu na čtvercovém půdorysu z kamenných bloků a cihel. Původně byla zakončena gotickou helmicí, která dvakrát vyhořela a to roku 1556 a 1680. Po druhém požáru je nutná přestavba, jenž byla provedena Piotrem Beberem. Nynější barokní helmice pochází z let 1783-1784. Přilehlá radnice z důvodu špatného technické stavu je v roce 1820 rozebrána. Poslední rekonstrukce stavby, která špatně zrekonstruovala arkýře v prvním patře probíhá v letech 1961–1965. Pod radniční věží se nacházejí rozsáhlé sklepní prostory, které v minulosti sloužily jako mučírny. Radniční věž v Krakově je 70 metrů vysoká a vystoupáte na ni po 100 kamenných schodech. U vchodu můžete obdivovat dvě sochy klasicistních lvů. Stavba díky vichřici z roku 1703 se nachýlila o 55 cm.

                   

                                        Požární věž Sopron MAĎARSKO

je gotická stavba nachází se v centru města Sopron. Požární věž Sopron byla postavena v 13.století na pozůstatcích římského opevnění. V roce 1680 přestavěna a zvýšena. Požární věž Sopron sloužila jako vstupní brána na hlavní náměstí města a strážní věž. Až do poloviny 17.století byla součástí městských hradeb. Současná podoba věže pochází z roku 1676, kdy byla přestavěna po požáru. Požární věž Sopron je mohutná válcová stavba s kruhovou renesanční arkádou. Dnes slouží Požární věž Sopron jako vyhlídková věž .

              

                                    Zde malá ukázka novodobých věží, architektury moderní doby:

              

                                                 

 

 

               

                          DALŠÍ ZAJÍMAVÉ STAVBY:

 

                                                   Radnice Bruggy BELGIE

je jedna z nejstarších a nejkrásnějších budov v Belgii . Gotickou radnici z roku 1376 můžete shlédnout v historickém centrum města, na náměstí Burg, které vám nabídne přehlídku různých evropských architektonických slohů. Ve své době byla Radnice Bruggy jednou z nejmonumentálnějších radnic v celé Belgii, ale i v rámci Nizozemska či Lucemburska. Radnice je svědkem hospodářského rozkvětu Brugg ve 14. století. Průčelí dominuje šest velkých gotických oken. Zároveň tu jsou zobrazeny města a vesnice, které spadaly pod Bruggy  . Nejkrásnější místností této radnice je tzv. gotický sál, který byl v roce 1895 doplněn o nástěnné malby, které znázorňují nejdůležitější události v historii města  .

              

                                                  Bruselská radnice (Hotel de Ville)

je nejkrásnější gotická stavba Belgie. Dominuje náměstí, které tvoří historické centrum Bruselu . Bruselská radnice jako jediná zůstala neponičená po francouzském útoku v roce 1695. Stavba levého křídla budovy byla zahájena v roce 1402. Pravé křídlo bylo vystavěno v letech 1444 až 1448. Obě křídla radnice jsou spojeny 97 metrů vysokou věží (Belfried) . Věž zdobí socha patrona města, sv. Michaela. Na nádvoří radnice byly vystavěny dvě kašny, jež představují dvě významné belgické řeky Šeldu a Maasu. Bruselská radnice je také sídlem muzejní expozice se sbírkou maleb a gobelínů z 17. až 19. století.

              

                                                  Prato della Valle ITÁLIE

je největší náměstí v Itálii a zároveň patří k největším náměstím v Evropě . Nachází se v centru historického města Pasova. Náměstí Prato della Valle bylo postaveno na konci 18. století. I když jeho plán nebyl nikdy dokončen podle návrhu, jedná se o monumentální náměstí, které zapůsobí na každého návštěvníka. Náměstí Prato della Valle zaujímá rozlohu cca 89 000 m2. V jeho středu stojí eliptický ostrov, který je obklopen malým vodní kanalém. Tento kanál je lemován 84 sochami slavných Padovanů a zdejších studentů. Uprostřed eliptického ostrova stojí fontána a roste zde tráva a stromy. Náměstí Prato della Valle je po stránách lemováno cennými historickými stavbami. Mezi nejvýznamnější patří bazilika Santa Giustina. Náměstí Prato della Valle je místem, kde se každý rok koná festival Padovan Festivalbar. Na Nový rok a během svátku Zvěstování Panny Marie, který se koná vždy v srpnu, se tu konají hudební vystoupení a velký ohňostroj.

                  

 

                                                  Brána vzkříšení RUSKO

je jedinou vstupní branou do čtvrti Kitaj gorod v Moskvě i Rusku . V této čtvrti se nachází většina historických staveb města. Brána vzkříšení se nachází mezi Moskevskou radnicí a Státním historickým muzeem v centru města  . Brána spojuje Rudé náměstí a Manežnaja náměstí. Brána vzkříšení byla postavena v roce 1535, v roce 1931 zbourána, aby se vytvořil dostatečně velký prostor pro průjezd těžké vojenské techniky přes Rudé náměstí. Současná budova je replikou, která vznikla v letech 1994 až 1996. Brána vzkříšení je stavba s 2 průjezdy korunována 2 osmibokými věžemi s ochozy. 

              

                                              Zde jen nepatrná ukázka moderní stavby

                     oceněné několika významnými cenami za moderní architekturu

                                                                   opera v Oslu FINSKO

Jedinečným a novým způsobem vymezuje veřejný prostor, vytváří kontakt města a moře, využívá části střechy jako náměstí. Kromě tří sálů zahrnuje rovněž tzv. fabriku, kde je výrobní zázemí kulis, kostýmů, paruk a rekvizit opery a baletu, které mohou kolemjdoucí pozorovat obrovskými prosklenými okny. Jedním z členů odborné poroty byla také přední česká teoretička architektury Irena Fialová. Podle jejího vyjádření vykazovalo všech pět finalistů mimořádné a vyrovnané kvality a bylo velmi těžké vybrat vítěze. „Projekt opery má však své skryté kvality, které nejsou na první pohled vidět. Sice může někomu připadat jako nová verze opery v Sydney, ale v tomto případě není primární její forma ani funkce, ale městský prostor a prostor událostí, který vytváří. Všechno se podřizuje tomu, aby se zde lidé cítili dobře, aby se opera stala skutečnou součástí života města a jeho občanů,“

                   

 

                                                  MOSTY:

                                                             Pont du Gard, Francie


Rok dokončení: 19. př. n. l.
Délka: 300 m
Jedná se o nadzemní úsek jednoho z největších starořímských akvaduktů. Původně měřil kolem 50 km a přiváděl vodu z pramene poblíž Uzes (dnes městečko s 8000 obyvateli) do římského města Nemausus (dnes Nimes se 150 000 obyvatel).
Jeho delší část vede v podzemí, nejslavnější úsek však přemosťuje jihofrancouzskou řeku Gardon (odtud také jeho název, který v překladu znamená "most před Gardon"). Celý akvadukt měl spád 34 cm/km, takže v cílovém městě byl o pouhých 17 metrů níže než na svém počátku. Denně dokázal dopravit 20 000 metrů krychlových vody, tedy přibližně objem menšího zahradního jezírka.
Na stavbu mostu nebyla použita žádná malta, kamenné bloky jsou k sobě přichyceny kovovými skobami. Jako akvadukt byl využíván až do 9. století, pak jej místní obyvatelé začali rozebírat na stavební materiál pro vlastní potřebu. Nicméně jeho nosná část zůstala nedotknuta. V 18. století se začal využívat jako běžný most, zejména pro dopravu potravin. Dodnes lze po jeho spodní úrovni procházet, čehož ročně využívá přes milion turistů z celého světa.

                

 

                                        Gateshead Millenium Bridge, Velká Británie

                                 - věc názoru, ten který není uveden v jiné kategorii nej

Gateshead Millenium Bridge je součástí projektu obnovy nábřeží řeky Tyne ve městech Newcastle upon Tyne and Wear a Gateshead. Most tvoří jednu ze spojnic těchto dvou měst. Jedná se o pěší a cyklistickou lávku, která se vyklání ze své běžné polohy díky dvěma obřím kloubům, aby pod ní mohly proplouvat lodě. Celý proces vyklopení, který trvá čtyři a půl minuty a pohání jej osm motorů, nespotřebuje více elektřiny než za 3.60 libry. Při každém vyklopení se most sám vyčistí, protože se všechny odpadky sesunou do speciálních košů umístěných v podlaze. 
 Millenium Bridge připomíná tvarem oko, které hledí směrem k moři. Konstrukce, skládající se ze dvou oblouků, působí lehce a elegantně a nenarušuje ráz nábřeží, přestože obsahuje tolik oceli, že by se z něj dalo vyrobit 64 doubledeckerů nebo 16 tanků. Celková váha je přes 850 tun a výška v normální poloze je 50 m nad úrovní řeky. Celý most byl dopraven po řece Tyne a usazen největším evropským jeřábem Asian Hercules II. Osvětlení mostu dostali na starost Jonathan Speirs and Associates (JSA) a jejich úkolem bylo nasvítit most tak, aby způsoboval co nejmenší světelné znečištění nábřeží. Během týdne je nasvětlen bílým světlem, o víkendech postupně mění barvy.Pro veřejnost byl otevřen 20. listopadu 2000. Prvnímu vyklopení přihlíželo na nábřeží 36 000 lidí. 7. května 2002 byl slavnostně otevřen za přítomnosti britské královny a vévody z Edinburgu. V roce 2007 by se měl objevit na jednolibrové minci. Gateshead Millenium Bridge byl mnohokrát oceněn, uveďme jen dvě nejprestižnější ceny - RIBA Stirling Prize 2002 a RIBA Award 2002.

 

                  

                                                                           Millau, Francie

Je dálniční most v jižní Francii, od roku 2004 nejvyšší na světě. Tvůrci stavby jsou francouzský projektant Michel Virlogeux a britský architekt Norman Foster. Slavnostně byl za přítomnosti francouzského prezidenta Jacquesa Chiraca otevřen 14. prosince 2004, o dva dny později již začal sloužit i veřejnosti.Viadukt Millau je zavěšený most se sedmi betonovými pilíři a osmi mostními poli; mostovka je ocelová a váží 36 000 tun. Délka mostu činí 2 460 m.Pilíře mají velmi rozdílnou výšku; ta se pohybuje od 77 m až k 246 m (měřeno až k výšce vozovky). Nejvyšší pilíř převyšuje spolu s věží nad vozovkou svojí výškou i Eiffelovu věž. Jsou betonové, a mají specifický tvar; směrem nahoru se zužují a dělí na dva menší.Nutnost vybudovat most přes řeku Tarn u města Millau, a dokončit tak dálnici A 75 spojující metropoli Paříž s jižní částí Francie donutila vládu už roku 1989 ke schválení projektu výstavby mostu.

            

 

 

 

Webová stránka byla vytvořena pomocí on-line webgenerátoru WebSnadno.cz