DoporučujemeZaložit web nebo e-shop

technická nej

                                                                                                    

                                                           

                                        TUNELY

                                                                

                      Nejdelší tunel na světě, měří 57 kilometrů

                 Ve švýcarských Alpách  je nejdelší dopravní tunelu na světě.

 Dělníci  v hloubce dvou kilometrů po 14 letech spojili oba konce 57 kilometrů  

                       dlouhého železničního Gotthardského tunelu.

 

                                  Nejdelší silniční tunel

                                je Laerdal v Norsku. Jeho délka je 24,510 metrů.

                                   Stavěl se 5 let a dokončen byl v roce 2000.

                  Spojuje Laerdal a Aurland v kraji Sogn og Fordane v Norsku.

 

                       Nejdelším evropským tunelem

vůbec je Eurotunel (anglicky Channel Tunnel). Vede pod kanálem La Manche a spojuje anglické Folkestone s francouzským Calais. Tunel byl slavnostně otevřen v roce 1994. Jeho celková délka je 50,450 metrů a z toho zhruba 39 kilometrů dlouhý úsek vede přímo pod kanálem La Manche. Průměrná hloubka tunelu je 45 metrů pod mořským dnem. Eurotunel je zároveň nejdelší podmořský tunel světa (pokud se měří pouze délka podmořské části).

                                                               

 

                               LANOVÉ DRÁHY

                                

I takové stavby, jako jsou lanové dráhy, mohou mít své rekordy. Nejvíce rekordů drží pravděpodobně Švýcarsko, které je různými typy lanových drah doslova protkáno.

 

                            Nejstrmější visutou lanovkou:

v Evropě je švýcarská lanovka Stechelberg - Mürren, dosahující v nejstrmější části trati sklonu 168,82 %. Tento údaj znamená, že na jednom metru vodorovné délky překonává v daném úseku 1,688 m převýšení! Lanovka slouží převážně přepravě nákladu, lze jí však vozit i cestující.

         Nejekologičtější a nejekonomičtější lanovou dráhou:

které nepotřebuje ani elektrický proud, ani pohonné látky, je více než 100 let stará malá městská lanovka ve švýcarském Freiburgu, která spojuje městské části Neuveville a St. Pierre - jezdí totiž na odpadní vodu. Oba vozy této dráhy mají pod prostorem pro pasažéry nádrž o objemu 3000 litrů. V horní stanici se nádrž naplní odpadní vodou, přičemž její množství se řídí podle toho, kolik pasažérů nastoupí do obou vozů. Pokud je vůz v dolní stanici plný a vůz v horní stanici naopak prázdný, musí být nádrž naplněna na maximum. Je-li vůz v horní stanici zcela plný a vůz v dolní stanici naopak prázdný, použije se jen malé množství vody. Nádrže se vyprazdňují do městské kanalizace.

         Nejstarší a nejdelší lanovou dráhu bez mezizastávky

je v České republice dvousedačková lanovka vedoucí z Bohosudova na Komáří hůrku. Tato již historická lanová dráha má délku 2384 metrů a kabina při své cestě překonává převýšení 482 metrů. Při rychlosti 2,5 metrů za sekundu dopraví lanovka pasažéra z nástupní do výstupní stanice za necelých 16 minut.

                                    Nejvíce cestujících

v Evropě ve svých dvou dvojpodlažních kabinách přepraví lanovka v lyžařském ráji Paradiski Vanoise v Savojských Alpách. Do každé z nich se vejde až 200 cestujících, kabiny mají přepravní kapacitu až dva tisíce cestujících za hodinu, nosnost šestnáct tun a pohybují se rychlostí čtyřicet pět kilometrů za hodinu. Spojení ke třem ledovcům a více než čtyřem stům kilometrů sjezdovek zajišťuje lano, které je ukotveno pouze v počáteční a cílové stanici. Stometrový výškový rozdíl mezi stanicí La Plagne a Les Arcs překoná kabina za čtyři minuty. Díky speciálnímu ukotvení může každá z dvojice kabin cestovat nahoru a dolů nezávisle na sobě.

                      Nejstarší lanovou dráhou svého druhu

v Evropě je visutá sedačková lanovka spojující Pec pod Sněžkou s Růžovou horou a Sněžkou. Celková délka této lanové dráhy je 3527 metrů a překonává převýšení 450 m. Její dolní stanice se nachází asi 1,5 km od centra Pece pod Sněžkou ve výšce 864 metrů a její horní stanice je ve výšce 1580 metrů, kousek pod vrcholem hory Sněžka. Na Růžové hoře ve výšce 1329 metrů je přestupní mezistanice. První úsek na Růžovou horu byl uveden do provozu již 15. ledna 1949 a na Sněžku vyjeli první cestující 10. listopadu téhož roku. Lanovka je v provozu po celý rok, a za toto období dopraví na vrchol naší nejvyšší hory kolem půl milionu osob.

                 Nejdelší sedačková lanovka postavená na ledovci

se nachází ve švýcarském Zermattu, v kantonu Valais. Dvanáct z osmnácti stožárů lanovky, která je dlouhá 2 580 metrů, je umístěno v ledovci Theodul a uzpůsobeno pohyblivosti ledovce, který se posunuje o třicet centimetrů až 3,5 metru ročně. Výstavba lanovky trvala rok a půl a stála přibližně 11 milionů švýcarských franků. Každá ze 119 kabin má šest sedaček. Lanovkou se může za hodinu přepravit 2400 osob. Ze základní stanice ve výšce 2939 metrů až na italský hřeben Matterhornu do výšky 3365 metrů trvá jízda osm a půl minuty. Stožáry lanovky jsou z boku a na délku pohyblivé, na hydraulickém zdviháku, a jejich vrcholky jsou otáčivé – to proto, aby se kabely nekroutily. Jeden detekční systém signalizuje sebemenší pohyb ledovce a druhý kontroluje napětí kabelů.

                                      Nejstarší lanová dráha

na světě byla zcela jistě postavena ještě před narozením Krista. Doklady o tom byly nalezeny na čínských malbách ze 4. století před naším letopočtem. Toto jednoduché zařízení sloužilo pro přepravu kamene při stavbě starověké pevnosti. K pravděpodobně nejznámějším následníkům této nákladní lanovky patří dráha, postavená roku 1644 Holanďanem Adamem Wybem – ta sloužila pro přepravu materiálu na stavbu pevnosti Danzig. Tyto lanovky, poháněné většinou lidskou nebo zvířecí silou, měly jednu nevýhodu - málo pevná lana z přírodních vláken. Teprve vynález ocelového lana v roce 1834 znamenal začátek rozvoje dopravy po laně.

                                     Nejdelší schody na světě

přísluší k lanové dráze celkem 11 674 stupňů služebního schodiště pozemní lanovky z Mülenen v Berner Oberlandu na Niesen vede na vrchol této hory. Schodiště však není běžně přístupné veřejnosti a využívá jej pouze personál údržby. Pokud by se však stalo, že by lanovka zůstala stát na trase, mohli by po něm cestující sejít dolů do údolí. Jednou za rok se schodiště otevírá pro zvláštní sportovní událost. Běžci zde při každoročním běhu po niesenském schodišti soutěží, kdo bude nejrychleji na vrcholku.

 

                       METRO,ESKALÁROR atd

                                                                

                                              Nejstarší metro

První podzemní dráha na světě byla otevřena v roce 1863 v Londýně mezi Paddingtonem a Farringdonem. Vlaky metra byly tehdy poháněny parou. Na lokomotivě byly namontovány kondenzační zařízení, zabraňující tomu, aby výfuková pára unikala do vzduchu a znečišťovala tunely.

                                         Nejdelší tunel metra

Trasa číslo 9 moskevského metra (Serpuchovsko-Timirjaževskaja) je dlouhá 41,500 metrů.

                                    První nadzemní dráha

  Plány na nadzemní veřejnou dráhu po „páteřní“ Andrássyho třídě v Budapešti pocházejí již z roku 1870, ale technický vývoj nelze zastavit, a tak 2.5.1896 byla do provozu uvedena pod touto třídou první podzemní dráha na evropském kontinentu. Stalo se tak u příležitosti oslav maďarského milénia - tisícího výročí příchodu maďarských kmenů vedených Arpádem do Panonské nížiny.

 

                                      Nejdelší eskalátor

v Evropě byl otevřen v italském městě Potenza. Je dlouhý 180 metrů a spojuje předměstí s centrem.

                                                                

 

                                          První semafór

Ve dvacátých letech bylo pulsujícím srdcem metropole. První semafor v Evropě tu zkrotil dopravní ruch. V jeho okolí se rojily vyhlášené kavárny a zábavní podniky. Během války na něj pršely bomby. Berlínská zeď ho proměnila v zemi nikoho, obývanou králíky a pohraničníky. Po sjednocení Německa nad ním vyrostl les stavebních jeřábů a proměnil ho v největší staveniště světa. Dnes je Postupimské náměstí chloubou Berlína a přehlídkou světové architektury.

                                                                 

                       LODNÍ DOPRAVA atd   

 

                Rotterdam - největší evropský přístav:

Největší přístav světa, největší překladiště ropy, největší evropské středisko vnitrozemské plavby, metropole mezinárodního obchodu, sídlo četných velkých bank, uvěrových a pojišťovacích ústavů, to je Rotterdam. Město při ústí Nieuwe Maas do Severního moře je evropskou branou do světa. Ročně propluje přístavem na 50 000 lodí, roční obrat zboží je tu větší než celkový obrat Hamburku, Brém, Londýna, Marseille a Bordeaux dohromady. Přístavní budovy a zařízení se rozkládají na ploše více než 10 000 ha: neustále rozšiřovaný Europoort, kde mohou kotvit lodě o výtlaku 280 000t, zaujímá plochu cca 4 000 ha.

 

                                      Největší loď světa

                     Největší výletní loď světa Oasis of the Seas .

                                                                

 

                                                                 

                               Nejvyšší cihlový maják

        je Leterna di Genova v italském Janově. Je vysoký 77 metrů.

 

                  Největší umělá vodní nádrží v Evropě,

co se týče plochy jezera, je Samarská nádrž na řece Volze v Rusku. Jezero vzniklé za touto přehradou má ploch 6,450 km2. Někdy se jako největší nádrž uvádí Hornosvirská nádrž na řece Svir v Rusku s plochou 9,930 km2, tato plocha však vznikla vzdutím hladiny Oněžského jezera, takže ji nelze považovat za klasickou umělou vodní nádrž - viz též podobný příklad u Viktoriina jezera u světových rekordů.

 

                         Nejvyšší přehrada v Evropě

   je Grande Dixence na řece Dixence ve Švýcarsku. Je vysoká 285 metrů.

 

           

                         ŽELEZNICE,NÁDRAŽÍ

 

       Největší, nejkrásnější nádraží v Evropě je Berlín..

 

                               Vlakem na nejvyšší nádraží

v Evropě mezi švýcarskými čtyřtisícovkami.Turisti,ale i většina Švýcarů se chce do nadmořské výšky 3454 metrů, na Top of Europe, Vrchol Evropy, jak bývá také       označována, podívat alespoň jedenkrát za život.

Se  stavbou železnice se započalo v roce 1896 z iniciativy curyšského průmyslníka Adolfa Guyer-Zellera, který si předsevzal, že nádherné zasněžené velikány přiblíží všem. Od počátku věřil, že obrovská investice 15 miliónů franků, kterou si trať vyžádá, přinese zisk. A nemýlil se, železnice vydělává od prvního roku svého uvedení do provozu, každý rok až dodnes.

                                                                

                                         Nejdelší železnice

Transibiřská magistrála. Vede napříč Ruskem z Moskvy do Vladivostoku. Její celková délka je 9,288 kilometrů. Vlak celou trasu urazí za 8 dní, 4 hodiny a 25 minut. Překročí při tom 7 časových pásem. Železnice se stavěla v letech 1891-1916.

 

                     

                                    RŮZNÉ NEJ...

                                        Největší stadión

jeStrahov (bývalý Spartakiádní) v Praze. Plocha cvičební plochy 200x300 metrů. Kapacita v dobách největší slávy stadionu byla 200,000 diváků.  

 

                                       Největší náměstí

Dnešní Karlovo náměstí, největší pražské náměstí a jedno z největších náměstí v Evropě s rozlohou 80 550 m2, má velmi bohatou historii. Dlouhou dobu neslo název Dobytčí trh, protože tvořilo hlavní veřejné prostranství města a vlastnilo privilegium pro pořádání dobytčích trhů pro celou Prahu.

                                                               

 

                                               Největší hrad

Pražský hrad. Rozloha hradního komplexu je 7,28 ha. Podle Guinessovy knihy rekordů je to největší hrad na světě!

 

                                  Nejvyšší dřevěnou stavbou

je rozhlasová věž ve městě Gliwice v Polsku. Měří 118 metrů. Světový rekord!

 

                                                Nej studna

Během prohlídky zámku Zbiroh můžete nahlédnout i do nejhlubší studny v Evropě, kterou se na Zbirohu pyšní. „Toto je perla zbirožského zámku, taková perla. Je to studna, která má 163 metry hloubky.

 

                             Nejvyšší kostelní věží na světě

se pyšní katedrála v Ulmu (Německo). Je vysoká 161 metrů. Světový rekord!

 

                                Největší freska v Evropě

Chrám Sv. Mikuláše na Malé Straně bývá označován za nejkrásnější stavbu českého baroka. Jeho štíhlá věž a mohutná kupole tvoří panorama Pražského hradu.

jedná se zřejmě o největší barokní fresku v Evropě - její rozloha je kolem 1500 metrů čtverečních.

                                                                

 

                                     Největší hodiny v Evropě

                                                jsou na kostele v Curychu

Ve středověku potřebovali lidé vidět na hodiny z každého místa ve městě, a tak se průměr ciferníku rozrostl na rekordních 8,64 metru. Kromě ručiček se lidé orientovali také podle zvonů, které řídily tep středověkého města od kuropění až po soumrak.

 

                                                                   

 

                                      Nejvyšší evropský komín

                               je komín elektrárny Trbovlje ve Slovinsku.

                            Je vysoký 360 metrů a byl dokončen v roce 1976.